Loving Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Loving Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Loving Shanghai!

Blijf op de hoogte en volg Davine

27 Oktober 2014 | China, Sjanghai

Lieve allemaal,

Afgelopen maandag had ik dus weer zumba les. Helaas was de docent ziek en kregen we een andere die helemaal geen zumba gaf maar gewoon een ‘dans’ klas. Nadat we hetzelfde dansje al 20x gedaan hadden moesten een aantal mensen het podium opkomen om het even te laten zien. Uiteraard werd ik naar voren geroepen. In eerste instantie wilde ik niet echt maar toen dacht ik why not (yolo toch?). Na mijn dansje natuurlijk perfect uitgevoerd te hebben kreeg ik een high five van de docent en mocht ik weer netjes op mijn plaats gaan staan. Hierna volgde nog iets hilarischer. We moesten allemaal hand in hand gaan staan waarna we van links naar rechts en voren naar achteren gingen. Het enige wat ik kon denken was “als iemand me nu kon zien....”. Gelukkig vonden de Chinese vrouwen het allemaal prachtig. Na deze enerverende les was het weer tijd om naar de uni te gaan, company law deze keer. Na de klas zijn we naar de carrefour gegaan. Deze is inmiddels een vaste stop geworden op maandag. In de avond hebben we thuis gekookt en lekker rustig aan gedaan.

Dinsdagochtend vol goede moed naar de starbucks gegaan om chinees te gaan studeren. Ondanks dat ik in de ochtend zo mijn best had gedaan was ik de helft alweer vergeten toen om 1 uur de basic chinese klas begon. Blijven herhalen dus... Na de les even een snelle hap gehaald bij een van de tentjes naast onze uni en toen weer door naar de sportschool.
In de avond zijn we naar yongkang lu gegaan; de barstraat. Hier hebben we bij cafe des stagiaires wat gegeten en al snel kwamen 2 klasgenootjes en nog 2 andere vrienden ons vergezellen. Een gezellig avondje!

Woensdagochtend om 08:30 begon de les alweer. Na contract law zijn we doorgegaan naar onze coördinator om de activiteiten die we moeten organiseren te bespreken. Wij hoopten er leuke activiteiten van te maken zodat iedereen een leuke tijd heeft, maar zij had er toch echt andere ideeën over. Het moest en zou een cultureel thema hebben en ze besloot dat iedereen een presentatie moet geven over een provincie in China (of waar hij tijdens golden week op vakantie is geweest). Vervolgens keek ze ons even van top tot teen aan (kort broekje en tshirt) en vertelde ons: “you should put on some clothes”. Het klonk heel grappig maar wat ze bedoelde klopte. In de middag is het weer nog heerlijk maar ineens koelt het heel snel af, waardoor onze outfit dus niet meer bestemd is tegen de kou haha. Thanks voor deze tip Helen.

Na dit gesprek zijn we doorgegaan naar Jing’ an temple. Dit is een wijk net zoals French Concession. Het lijkt niet alsof je nog in Shanghai bent, zo gek. Hier hebben we een leuk restaurantje gevonden waar we heerlijk gegeten hebben! Een nieuwe favoriet mag ik zeker zeggen.. Vooral omdat we er diezelfde week nóg twee keer gegeten hebben, haha.
Na onze lekkere lunch zijn we doorgegaan naar een iets duurdere supermarkt waar ze vooral producten hebben die geïmporteerd zijn. Hier hebben we eindelijk fatsoenlijke crackers kunnen kopen voor ons ontbijt. Hierna nog even thuis gerelaxed en toen was het voor mij alweer tijd om naar de tweede les van de dag te gaan: chinese legal system. Hij duurt van 18:00 tot 21:30 en is dus best een lange zit. Na een presentatie gegeven te hebben over de Nederlandse constitutie merk ik dat ik het toch nog lastig vind om sommige dingen te vertalen. Mijn engels is niet slecht, maar vaak kom ik toch niet op woorden als mij meteen iets gevraagd wordt en al helemaal niet als ik voor de klas sta haha. Vooral de termen vind ik lastig, maar hopelijk is dat na deze ervaring alweer verbeterd! De leraar is apart. Hij is de eerste die overduidelijk pro de party is en het is heel bijzonder om bij hem in de klas te zitten. Hij is, zoals veel chinezen, ontzettend trots op China, maar hij vindt ook echt dat er geen land het beter geregeld heeft dan China. Terwijl hij een hoge opleiding heeft en in het buitenland gestudeerd heeft blijft hij trouw. Voor mij is dit onbegrijpelijk maar wel heel interessant en goed om te zien en mee te maken.

Na de les snel naar huis en samen met Katinka en ons huisgenootje zijn we toen naar Barbarossa gegaan. Dit is een Marokkaanse bar dicht bij ons huis. Het ligt in people’s park en is een echte aanrader. Hele leuke sfeer en prachtige locatie. Op woensdagavond is het ladiesnight tot 12 uur (lucky us). Hier hebben we lekker een drankje gedaan en toen zijn we naar club Muse gegaan. En woensdagavond is pizza night. Inmiddels weet onze promotor dat en hoeven we er bijna niet eens meer om te vragen. Haha love it.

Donderdag had ik in de ochtend geen les maar besloot ik toch maar naar de sportschool te gaan. Er was zumba les en ik besloot weer mee te doen. Wat een les! Ik denk dat het de beste zumba les was die ik ooit gehad heb. De docent was ontzettend enthousiast en de dansjes waren super leuk. Geen gekke volksdansen of op het podium komen, nee gewoon lekker dansen! Lunch bij een van onze favoriete plekjes in de buurt van east nanjing en toen lekker naar huis. In de avond hadden we weer les (1800-2100), company law. Deze lessen zijn extra omdat de les twee weken later begon dan de andere dus deze moeten we nog inhalen. Hierna zijn we naar bar rouge gegaan: ladiesnight! Het was leuk om te zien maar al snel gingen we naar de 4e verdieping: M18. Het was een van de mooiste avonden so far. Met zijn tweetjes waren we maar, maar wat heb ik gelachen. Met de tuktuk naar huis. De tuktuk had zelfs muziek. Hierna nog gestopt bij onze streetfood corner waar we samen met de chinezen om 3 uur ‘s nachts gegeten hebben. Het was ook nog eens super druk.. En dat op zo’n tijdstip? Ook heb ik geprobeerd mijn chinees een beetje te oefenen en ze begrepen me gewoon! Ik was helemaal gelukkig en vooral onder de indruk van mezelf haha grapje.

Vrijdag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar een nieuw park gegaan (tip van lot): Fuxing park. Prachtig park. Het was super lekker weer dus hebben we een clubsandwich gekocht en hebben we deze in het park lekker opgegeten. Heerlijk begin van de dag. Verder hebben we deze dag gerelaxed en hebben we ‘s avonds gezellig een filmpje gekeken.

De dag erna gingen we naar de dierentuin!! Shanghai zoo is ongeveer half uurtje met de metro. Het kost maar 40yuan en je krijgt absoluut waar voor je geld. Het is allemaal heel mooi aangelegd en hij is enorm! We hebben allen soorten dieren gezien maar de echte reden dat we hierheen kwamen waren de panda’s. Voor het eerst in mijn leven zag ik een panda en heb er dan ook maar meteen 100 foto’s van gemaakt. Geweldig! Echt een hoogtepunt. Hier hebben we de rest van onze dag gespendeerd. Het enige wat ik jammer vind aan een dierentuin is dat het ook echt een dierentuin is haha. Het is niet in het wild en dus best wel nep. De dieren zitten in kooien en zijn echt gewend aan alle mensen. Dat is iets minder, maar mag de pret zeker niet drukken. Ik heb een panda gezien!! JA hoor.
In de avond zijn we weer naar ons nieuw ontdekte restaurant gegaan voor een pizza. De pizza was bijna even groot als dat ik ben, maar ik heb hem toch maar helemaal opgegeten. De ‘afterdinnerdip’ duurde daardoor wel iets langer dan normaal haha. Misschien had ik toch maar een klein beetje moeten laten liggen?

Thuis hebben we ons snel omgekleed en zijn we naar vrienden gegaan voor een paar drankjes waarna we naar Bar Rouge gingen. Het was de afsluiter van 10 dagen feest voor hun 10 jarig bestaan. Wat een knaller!

Zondag hebben we een beetje uitgebrakt en film gekeken. Lekker rustig dagje dus! Al met al weer een geweldige week, zoals bijna elke week hier in Shanghai! Echt verliefd op deze stad die nog zoveel meer te bieden heeft. We genieten volop!!

Net toen ik wilde opstaan ontdekte ik dat het water het niet meer doet? Kranen komt geen water uit en zelfs de wc spoelt niet meer door. Elektriciteit doet het wel gewoon dus ik ben benieuwd. Ik hoop dat het snel opgelost zal worden...

Liefs, Davine

  • 27 Oktober 2014 - 11:19

    Isy:

    Lieve Davine, het gaat maar door en door. Ik snap helemaal dat het jouw stad is. Altijd wat te zien en te beleven naast je studie. Een perfecte match. En heel leuk dat je ook zo geniet van je zumba. Heel veel succes en plezier lieverd. Stevige knuffel mama , love you

  • 27 Oktober 2014 - 13:49

    Gabrielle:

    Hoi mup! Super leuk om te lezen wat je allemaal beleefd en waar je uithangt. Geniet ervan maar jou kennende moet dat zeker goedkomen! Echt tof, ik gun het je van harte superwoman! Dikke kus gab

  • 27 Oktober 2014 - 19:45

    Marlou Gilissen:

    Lieve Davine als ik jouw blog lees waan ik me echt in Shanghai. Ik had jouw gezicht wel eens willen zien tijdens de zumba les van de vervangende docent haha het moet niet gekker worden . Wat jullie allemaal meemaken is toch fantastich . Ik gun het je van harte , blijf maar lekker genieten xxx love you Moet ik je wat kleding opsturen ?? ( haha you should put some clothes on )

  • 27 Oktober 2014 - 21:44

    Glenn:

    Hoi Davinepien,
    Weer een leuke blog. Leuk om te lezen dat jouw Chinees steeds beter wordt. Ze verstaan zelfs wat je zegt. Indrukwekkend ! Lijkt me trouwens ook geweldig om met zo'n verstokte communist te discussieren. De kunst is natuurlijk om hem uit de tent te lokken. Hoezo in China is alles beter ? Gelukkig gaat de zumba steeds beter en de pizza's worden groter en groter. Kortom er is nog genoeg te beleven !
    Love you XXX Papa

  • 01 November 2014 - 09:38

    Marjo:

    Hoi Davine! Wat een volle, gezellige en leerzame weken heb jij daar. Geweldig om te lezen, heerlijk dat jullie zo genieten. Ik geniet mee, alleen al van het lezen over de Zumbales word ik moe van, pfff (had je podiumoptreddn wel willen zien) En dan al die lekkere drankjes doen en dat eten!!! Een groot feest zo te lezen. Geniet maar lekker a ones in a lifetime reis!!! Liefs Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Studeren in het buitenland

ECUPL

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2015

Coming Home

20 December 2014

Last weeks

03 December 2014

Time flies

19 November 2014

Exams, Xi'an and my first visitor!

02 November 2014

Shanghai geeft je vleugels!
Davine

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 7143

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 24 Januari 2015

Studeren in het buitenland

Landen bezocht: