Exams, Xi'an and my first visitor! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Exams, Xi'an and my first visitor! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Exams, Xi'an and my first visitor!

Blijf op de hoogte en volg Davine

19 November 2014 | China, Sjanghai

Lieve allemaal,

Op dinsdag had ik mijn allereerste toets! Het was Basic Chinese en ondanks dat ik me goed had voorbereid vond ik het heel spannend. We kregen 2 A4‘tjes met opgaves en we kregen ongeveer 45 minuten de tijd. Ik vond de toets best wel pittig vooral de invulopgave waar we stukken zinnen moesten aanvullen. Hierna ging de reguliere les gewoon door.
In de avond ben ik met Katinka naar VUE Bar gegaan. Dit is een (rooftop)bar in het Hyatt hotel op het zuiden van the bund. We moesten 100yuan betalen omdat we helaas geen gasten van het hotel waren maar hiervan kregen we wel een drankje. Het was het helemaal waard! De beste bar waar we tot nu toe geweest waren. Toen we buiten kwamen zagen we de jacuzzi in het midden met eromheen van die hemelbedden met uitzicht op pudong en the bund. Prachtig. Hier hebben we geproost op onze alweer 2 maanden Shanghai. Wat voel ik me gelukkig in deze geweldige stad! Nagenietend van dit mooie uitzicht gingen we door naar club Diva waar we weer een leuke avond hebben beleefd.

Woensdag hebben we gewerkt aan onze presentatie van company law voor de maandag erna, omdat we het weekend op reis gaan. Het is een groepspresentatie en we moeten samen met twee zwitsers en een Spaans meisje deze opdracht doen. Het onderwerp werd ons toegewezen en is State-owned Enterprise reform in China. Heel interessant. Verder heb ik in de avond weer les gehad, hebben we ons hostel geboekt voor Xi’an en onze koffers ingepakt.

Donderdag vlogen we om 1 uur vanaf Pudong International Airport naar Xi’an. De vlucht duurde 2,5 uur. Bizar dat je 2,5 uur kunt vliegen en dan nog in hetzelfde land bent. Vooral onbegrijpelijk voor mij als Nederlandse, waar je in 4 uur van het zuidelijkste punt naar het noordelijkste punt kunt reizen met de trein. Eenmaal aangekomen namen we een taxi naar ons hostel. Het was erg mooi! Beneden voelde het echt aan als een hostel maar onze kamer meer als een hotel. Echt een mooie kamer met eigen badkamer dus dat was wel even heerlijk. We zijn nadat we onze spullen hebben neergezet de stad ingelopen richting het Muslim Quarter. Dit is een kwartier waar overal eettentjes en restaurants zijn. Het was ook nog eens ontzettend druk. Hier wilden we wat gaan eten en zijn maar in de rij gaan staan waar alle locals in de rij stonden. Pita brood met een of ander vlees... Ik weet niet wat het was maar ik hoef het eigenlijk ook niet te weten. Het smaakte best goed. Hier hebben we de hele avond een beetje doorheen gestruind want het is echt enorm. Toen we terugkwamen in het hostel hebben we een tour geboekt voor de dag erna om naar de Terracotta warriors te gaan.

Na een klein ontbijt in ons hostel werden we om 9 uur opgehaald voor onze tour. Het was ongeveer 1,5 uur rijden. Eerst gingen we naar het Mausoleum van de emperor. Dit stelde echter weinig voor. We mochten alleen de berg bekijken die niet natuurlijk is, maar gemaakt voor het graf van de emperor. Snel door naar de terracotta warriors. Pas ontdekt in 1976 door een boer die het land aan het omploegen was. We hadden de tour geboekt dus ook een gids mee die ons de geschiedenis vertelde. Er zijn 3 ‘pits’ maar de meest bekende is de pit die het meest intact is gebleven. Nog niet alle legers zijn opgegraven, omdat het dus eigenlijk nog niet eens zo lang geleden is dat ze zijn ontdekt. De legers zijn allemaal uniek. Je kunt aan de zolen zien of ze getrouwd waren. Het postuur, kleding en haarstijl geeft de rang aan. Erg interessant en indrukwekkend, vooral omdat het er heel veel zijn. Achteraf kregen we nog een film te zien. Toen was het lunchtijd! We moesten 30yuan per persoon betalen en kregen typische gerechten. Allemaal uiteraard in Chinese stijl: sharing. Voor het eerst heb ik echt lekker Chinees gegeten. Tevreden gingen we weer terug naar ons hostel. In de avond zijn we met de bus naar een tempel gegaan waar in de avond een fonteinshow zou zijn. We waren helaas iets te laat omdat de bus langer duurde dan gedacht, maar de fonteinshow was enorm en duurde echt een uur. Op een gegeven moment was het wel veel van hetzelfde maar erg leuk om te zien vooral in het donker met al die lichtjes en de tempel op de achtergrond.

Dag erna hebben we op de stadsmuur een tandem gehuurd en hebben we in 1,5 uur over de 14 kilometer lange muur gefietst. Ik had denk ik nog nooit op een tandem gezeten maar het was wel heel grappig. Helaas was het erg koud in Xi’an (8 graden) dus moesten we hard fietsen om het een beetje warm te krijgen. Hierna zijn we naar de grand mosque gegaan. Dit heeft wel even geduurd voordat we deze konden vinden... Hij ligt middenin het kwartier en dus echt verstopt. Gelukkig met wat hulp hebben we hem uiteindelijk gevonden. Het zag er helemaal niet uit als een moskee maar meer als een tempel. Wel heel erg mooi met allemaal hout. Verder hebben we de tempels bekeken en zijn we in de avond naar de ‘barstraat’ gegaan van Xi’an. Het is een grote stad en er was dan ook een grote barstraat, maar het was zaterdagavond en er was niemand te bekennen. Dat was wel een beetje jammer. Zondag hebben we nog lekker even door de stad rondgelopen en een beetje gewinkeld toen weer terug naar Shanghai. Heerlijk vind ik die weekendjes even uit Shanghai en naar een andere stad, maar net zo lekker om dan echt weer thuis te komen.

In de avond hebben we nog even aan de presentatie gewerkt en die hebben we dan maandag gepresenteerd. Lerares was wel tevreden en vond dat we het goed verwoord hadden. Top! Na de les hadden we een meeting met onze geliefde Helene (coordinator). Wij als cultural ambassadors hebben de taak gekregen die activiteit te organiseren en hij gaat dan nu ook daadwerkelijk plaatsvinden. 27 november gaan Chinese en exchange students presentaties geven over Chinese provincies en de verschillen waarna er volgens Helene discussies zullen volgen. We moesten dus even overleggen met onze Chinese mede cultural ambassador: Aphrodite. We moeten ook een naam bedenken voor de activiteit want ja “cultural activity” is natuurlijk geen leuke naam vindt Helene. Wij moesten het bedenken want we waren creatief maar ze had al wel een paar suggesties voor ons: “China in reality” of “China in my eye”. Ik kwam niet meer bij. Ook moesten de presentaties gaan over de verschillende delen van China: delen waar water is, en delen waar geen water is. Ik moest me echt inhouden, maar eigenlijk heb ik het kwartier dat we daar zaten alleen maar in een deuk gelegen. Helene is als je haar ziet al een komisch figuur en al helemaal als ze zo’n opmerkingen maakt. Verder zullen de Chinese studenten zorgen dat we een Chinees liedje aangeleerd krijgen (hoe dan?) en zullen ze een dansoptreden doen. Erg leuk dus (gelukkig hoef ik dit niet te doen). Wij zijn de “hosts” en zullen de middag dus een beetje leiden. Ik ben benieuwd. Hopelijk kunnen we erna iets leukers gaan doen en samen naar een restaurant gaan gevolgd door karaoke. We zullen het zien.

Dinsdag kregen we de Chinese test terug... Volledig in de veronderstelling dat ik hem “sowieso niet gehaald had” zei hij dat ik hem gehaald had en ook nog redelijk goed. Op mijn toets stond dan ook: “Davine, you made impressive progress”. Die steek ik in mijn zak. Verder heb ik die dag voornamelijk gestudeerd want woensdagavond had ik mijn tweede examen. Mondeling dit keer, voor Chinese Legal system. Ik had de cases goed bestudeerd en mijn aantekeningen nogmaals doorgenomen dus ik was voorbereid. Toen we echter samen met nog een Nederlands meisje, Spaans meisje en jongen uit Tsjechië ons mondeling begonnen (we moesten in groepjes: wij waren de “Europe” delegatie) stelde het echt vrij weinig voor. Hij was vooral geïnteresseerd hoe constitutional review er in Nederland uitziet en of wij een constitutioneel hof hebben. Ook vertelde hij dat hij op vakantie was geweest in Nederland en hoe mooi het wel niet was. Verder hebben we het gehad over Hauyi’s (Nederlands meisje) ouders en hoe hun immigratieproces verliep, over het referendum in Catalonië en over de splitsing van Tsjecho-Slowakije. Geen woord gesproken over Chinese Legal system. Vreemd... Maar ik ga er vanuit dat ik geslaagd ben? In ieder geval geen les meer op woensdagavond en een vak afgesloten!! In de avond hebben we dit dan ook weer goed gevierd (want alles moet hier gevierd worden) in Barbarossa (ladiesnight) en daarna in Mint. Daar was een “pyjamaparty”. De club was omgetoverd tot een slaapkamer. Iedereen kon bij de deur een pyjama aantrekken en overal waren er teddyberen, slaapkapjes en de sofa’s leken op bedden. Echt geweldig om te zien.

Donderdag hebben we dan ook lekker uitgeslapen en zijn we gaan lunchen bij New Heights. De manager kent ons inmiddels al en komt dan ook iedere keer een praatje met ons maken, erg leuk. Ook kregen we meteen een uitnodiging voor oud en nieuw. Er zou een “big party” zijn en grootser dan vorig jaar. Misschien dus een optie om daarheen te gaan. Heerlijke lunch op het dakterras in het zonnetje! Wat een leven.

Vrijdag was het dan zo ver. Eerst nog even naar de les en sporten en daarna mijn eerste bezoeker ophalen van het vliegveld. Mijn lieve vriendinnetje Dees had helaas 2 uur vertraging maar dat mocht de pret niet drukken. Wat leuk dat ze er was!! Helemaal in Shanghai! Samen hebben we de stad beleefd en hebben we heerlijk gegeten overal. Vandaag heb ik haar helaas weer moeten uitzwaaien. Maar ik ben maar voor korte tijd “alleen”. Mijn lieve nicht kellebel komt namelijk vrijdag samen met Pauline! Super leuk en erg veel zin in!

Liefs, Davine

  • 19 November 2014 - 22:31

    Isy:

    liefste Davine, wat is het toch heerlijk dat je in zo'n stad mag studeren en daarnaast optimaal kunt genieten van alles wat Shanghai te bieden heeft. En dat is echt heel veel haha. En al die excursies er buiten. Het indrukwekkende terra cotta leger wow. Super ook dat Dees je is komen opzoeken en dadelijk Kelly en Pauline. Daarna kunnen wij ook gaan aftellen. Ik verheug me ontzettend.
    Heel veel succes met je examens en ga maar door met genieten.
    Liefs, dikke kus mama
    Love you

  • 19 November 2014 - 22:51

    Desiree:

    Hoi Bits,
    Leuk om je verslag te lezen! Ik heb een super tijd met je gehad. Veel plezier met Kelly en Pauline en geniet ervan!
    Een hele dikke kus en knuffel uit Tilburg, loveyou xxxx

  • 20 November 2014 - 00:16

    Glenn:

    Hoi Davinepien,

    Dankjewel voor weer een leuke blog. Fijn dat je de examens goed gedaan hebt. Toch een belangrijk onderdeel van jouw reis naar Shanghai.... Maar blijf de cultuur opsnuiven. Of je nog alle bars van Shanghai kunt bezoeken waag ik te betwijfelen. Dat je aardig op weg bent, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.
    Leuk dat je dat cultureel event mag hosten. Heerlijk toch die verschillende ideeen. Ik ben benieuwd naar de uitvoering.
    Je reis naar Xian, het Terra Cottaleger, de tandem. Weer prachtige momenten. Chillen met Dees en straks ook met Kelly en Pauline. Geweldig dat je jouw ervaringen met hun kunt delen.
    We verheugen ons op kerstmis en oud en nieuw in Shanghai !!!!
    Love you Papa

  • 20 November 2014 - 21:55

    Marlou Gilissen:

    Allerliefste Davine, heerlijk om jouw blog te lezen. Ik verheug me er elke keer op. Als ik het lees, de manier waarop je alles schrijft, beschrijft waan ik me in Shanghai en omstreken.Voelt alsof ik bij je ben. Was ik laatst ook als verstekeling op jouw kamer

  • 20 November 2014 - 22:13

    Marlou Gilissen :


  • 20 November 2014 - 22:18

    Marlou Gilissen :


  • 20 November 2014 - 22:31

    Marlou Gilissen :

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Studeren in het buitenland

ECUPL

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2015

Coming Home

20 December 2014

Last weeks

03 December 2014

Time flies

19 November 2014

Exams, Xi'an and my first visitor!

02 November 2014

Shanghai geeft je vleugels!
Davine

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 7063

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 24 Januari 2015

Studeren in het buitenland

Landen bezocht: