Golden week - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Golden week - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Golden week

Blijf op de hoogte en volg Davine

07 Oktober 2014 | China, Sjanghai

Maandag zijn we eerst naar de fake market gegaan en het was een geslaagd bezoek deze keer. In totaal maar liefst 5 paar schoenen, parfum en nagellak! Voelden ons zeer voldaan. In de avond zijn we weer naar de superbrand mall gegaan waar we voor het eerst in een kantonees restaurant gegeten hebben. Was oke, maar vooral goedkoop! De centjes beginnen een beetje op te raken dus zullen we iets meer op ons budget moeten letten.Vooral na de aankopen van dezelfde dag haha. Iets met prioriteiten..

Dinsdag hadden we nog een lesdag: Chinese les! Het was heel grappig om te horen hoe we allemaal in koor de nummers herhaalden nadat onze leraar ze had opgezegd. Maar we zijn alweer een stapje verder tot het Chinees spreken. Het wordt ons wel aangeraden elke dag iets te oefenen, omdat het echt best wel moeilijk is. Wij horen de toonhoogtes vaak niet eens en de tekens zijn erg lastig aangezien we dit helemaal niet gewend zijn. Bovendien hebben we een schriftelijk examen en geen mondeling dus zullen we ons heel goed moeten voorbereiden.

In de avond wilden we samen met ons huisgenootje en 2 vrienden van haar naar ‘the apartment’: Een bar met live muziek waar ook een club bijzit. Er zouden daar namelijk gratis salsa lessen zijn. Toen we daar eenmaal aankwamen bleken deze lessen helaas al een week geleden gestopt te zijn. Het was wel echt een hele leuke bar en fijn dat we dit een keer gezien hebben. Dus hebben we een drankje gedronken en zijn we erna naar de club m18 gegaan. Toen we naar huis gingen wilde ons huisgenootje heel graag streetfood eten. Wij hadden het nog niet geprobeerd dus natuurlijk wilden we het nu wel graag proberen. Ik had de pittige noedels en de rest de normale. Het was ok. Ik kan niet zeggen dat ik het ge-wel-dig vond. Het waren namelijk gewoon simpele noedels. De manier waarop ze het maken midden op straat en de leuke mini-stoeltjes en tafeltjes maken het wel een bijzondere ervaring! De dag erna hadden we er helaas toch wel een beetje last van...

Woensdag was het 1 oktober en dus national day in China. Hierdoor hebben we een week vrij: van woensdag t/m dinsdag. Het was erg lekker weer deze dag dus besloten we te gaan lopen door de stad. Eerst over East Nanjing en vervolgens over the bund. Naar een stukje waar we nog niet eerder geweest waren. Tegen lunchtijd wilden we graag een rooftopbar opzoeken maar helaas waren er een aantal dicht. Toen we weer helemaal aan de andere kant van de bund aankwamen probeerden we het bij New Heights en ja hoor zij waren wel open! Heerlijk in het zonnetje hebben we daar genoten van onze lunch en geproost op de eerste maand in Shanghai. Time flies when you’re having fun!
In de avond hebben we snel thuis gekookt en gegeten en zijn direct doorgegaan weer naar the bund, waar volgens veel mensen vuurwerk zou zijn ivm national day. Vol hoop gingen we erheen. Het was alleen echt ontzettend druk omdat het golden week is. Alle chinezen gaan op vakantie tijdens deze week en een deel gaat dus ook naar Shanghai. We konden maar van een kant de bund op en overal was politie. Helaas bleek er uiteindelijk helemaal geen vuurwerk te zijn maar een lichtshow die eigenlijk niet heel veel voorstelde haha. We zijn daarna dus naar een rooftopbar gegaan. Het was alleen even lastig om hier te komen aangezien veel straten afgesloten waren of je er alleen van een kant in mocht. Zelfs de politie vormde een blokkade voor de auto’s zodat de mensen over konden steken. Uiteindelijk wel aangekomen was er weer een prachtig uitzicht. Drankje gedronken en toen weer naar huis omkleden. We gingen namelijk naar Mint, de chique club met de sharktank. Ons huisgenootje had een tafel daar kunnen regelen dus dat was erg leuk. Maar toen we daar aankwamen was het alleen erg rustig. We hebben het dus niet al te laat gemaakt.

Donderdag hadden we onze eerste lunch van de restaurantweek! In een hotel was het restaurant dat was uitgeroepen tot beste Italiaanse restaurant van Shanghai: Acqua. Helaas mochten we niet een kleine keuze maken uit een menu maar werden ons de gerechten gewoon voorgeschoteld. Dit was eigenlijk helemaal niet erg want het was heerlijk! Vier gangen maar liefst, dus onze buikjes waren weer goed rond gegeten. Daarna hebben we een wandeling gemaakt. Het hotel lag in Pudong (andere kant van de rivier) en dus liepen we nu eens aan de andere kant van de bund. Dit is iets minder mooi aangelegd, maar er zijn ook restaurantjes en cafeetjes dus heel leuk om een keer overheen te lopen en eens uitzicht te hebben over de andere kant van Shanghai. Op de terugweg zijn we nog even gaan winkelen en hebben we allebei een jas gekocht, haha alweer die prioriteiten.. Maar we blijven meisjes. In de avond hebben we maar een broodje gekocht en die thuis opgegeten. Daarna hebben we de metro gepakt naar Jing’ an Temple waar we een drankje zouden doen met mensen uit onze klas. We waren alleen per ongeluk de verkeerde kant uitgelopen en kwamen uit bij een straat met allemaal bars. Er liep een westerse man en hij werd overal meteen aangesproken en de vrouwen klampten zich meteen aan hem vast. Niet heel prettig om te zien. Dit is dus niet een straat bedoelt voor ons om gezellig een drankje te drinken haha. Toen we Windows Too, de sport/studentenbar, gevonden hadden kwamen de klasgenootjes ons al tegemoet. We waren met 2 Ieren, 1 Britse en een Fransman. Zij vertelden ons waarom we volgens iedereen dus eigenlijk geen streetfood zouden moeten eten. Het blijkt dat olie (om mee te koken) hier best duur is en dat de mensen de olie dus op een andere manier maken, namelijk uit de riolering... Geen lekkere gedachte. Dit kwam alleen helaas een dag te laat en we hadden er al last van. Met dit in ons achterhoofd betwijfel ik of we het nog een keer gaan proberen, maar misschien hadden we dit keer gewoon pech.

Vrijdag wilden we naar een zwembad omdat het nog lekker weer was en we nu nog graag willen genieten omdat het vanaf midden oktober langzaam gaat afkoelen. Helaas waren de zwembaden waar we heen wilden al gesloten vanaf 1 oktober. Toen hebben we de taxi genomen naar het strand waar ik in een vorige blog al iets over vertelde. Er is dus daadwerkelijk zand en zelfs hemelbedden!! Het kostte 50RMB entree en dan kreeg je ook nog een drankje. Hier hebben we lekker de hele morgen en middag gelegen. Beetje verbrand zijn we weer terug naar huis gegaan. Samen gekookt en gegeten en expeditie Robinson gekeken, haha we zijn twee verslaafden.
‘s avonds met ons huisgenootje naar de club Myst gegaan. Dit was de eerste keer dat we in deze club waren maar waarschijnlijk niet de laatste. De club was deze avond gevuld met mannelijke modellen. Van de rest hebben we verder weinig meegekregen. Nee grapje, de muziek was erg leuk en de club zag er heel mooi uit! Een geslaagde avond!

Zaterdag zijn we naar de metrostop van onze universiteit gegaan op zoek naar een sportschool. We hadden het al eerder geprobeerd bij ons appartement maar people’s square is een erg dure buurt en een abonnement kost dan al snel veel geld. Hopend op een betere prijs gingen we naar Will’s. We hadden van onze klasgenootjes gehoord dat zij hier ook sporten. Het meisje dat ons hielp begon echter bij een prijs van 2800rmb voor 3 maanden. (1000 inschrijfgeld en 600 per maand). Dit is 360 euro. Dit vonden we toch echt te duur, aangezien dit 120 euro per maand zou betreffen. Het inschrijfgeld was er al snel vanaf en toen kon het onderhandelen echt beginnen. We hebben er in totaal een uur gezeten maar betalen nu 900rmb voor 3 maanden. Dat is 116 euro dus betaalbaar. Heel gek dat je hier zelfs bij de sportschool kunt onderhandelen maar wel fijn want nu hebben we toch gekregen wat we wilden. We zijn hierna dan ook meteen gaan sporten. Er zit zelfs een zwembad bij!

In de avond hadden we onze tweede restaurantweek etentje. Dit keer een diner in een boekenwinkel. Het was heel raar want we hadden gedacht dat het een oude boekenwinkel zou zijn maar het zag er meer uit als een moderne bibliotheek. Toen we op de derde verdieping kwamen en even doorliepen kwamen we bij het restaurant. Verstopt in deze grote boekenwinkel zit het restaurant Bouquet. Het is verkozen tot beste B-restaurant. Hier hadden we wel een kleine keuze van een menu. Erg lekker gegeten en het zag er vooral heel erg leuk aangekleed uit en dit keer wel echt als een oude boekenwinkel. Naast ons zat een stelletje. De man had al een uur op de vrouw gewacht en ze hebben tijdens het volledige diner geen woord tegen elkaar gezegd. Niet iets wat mij heel gezellig lijkt, maar zo gaat het hier wel vaker. Ze zitten allemaal op hun telefoon en spreken nauwelijks met elkaar. Soms hebben ze zelfs oortjes in haha.
Omdat we toch in de buurt waren zijn we nog even een drankje gaan doen bij Windows Too. Dit is trouwens heel goedkoop dus leuk om avondjes door te brengen met vrienden. Daarna met zijn tweeën naar de club Muse. Het was erg leuke muziek maar helaas echt veel te druk. Het was natuurlijk zaterdagavond en ook nog eens golden week, maar dit was niet leuk meer. Redelijk vroeg zijn we dus weer naar huis gegaan.

Zondag gingen we weer sporten. Verder hebben we deze dag lekker rustig aan gedaan. Maandag ook weer gaan sporten, trots op mezelf! Van al het eten van afgelopen weken was het ook wel weer goed om eindelijk goed te bewegen. Alhoewel we ook heel veel lopen door de stad iedere dag. In ieder geval een lekker gevoel! Even langs de carrefour en weer naar huis. In de avond zijn we naar Tianzifang gegaan. Heb in een vorige blog al eens verteld over dit leuke deel van Shanghai. Het zijn dus smalle straatjes met restaurantjes en cafeetjes. Helaas toch best wel toeristisch, maar heel leuk om doorheen te lopen. Hier hebben we een hapje gegeten en toen zijn we door gegaan naar Yongkang Lu. Dit is een straat met allemaal barretjes waar nauwelijks auto’s komen. Buiten zijn er terrasjes waar iedereen gezellig iets drinkt of eet. Het was nog best druk voor een maandagavond! We hadden gehoord dat hier een bar was waar je kroketten en frikandellen kon krijgen dus we gingen opzoek. Na 5 minuten hadden we hem al gevonden. Ik bestelde een frikandel speciaal en Katinka kroketten. Helaas waren de kroketten echt niets vergeleken met in Nederland en eigenlijk niet eens lekker. Mijn frikandel was lekker. Mora is toch net iets lekkerder maar wel heel grappig dat er midden in Shanghai een Nederlandse snackbar is. Het feest is nu dus echt compleet. Hierna kwam ons huisgenootje nog om ons te joinen voor nog een drankje en toen zijn we samen naar huis gegaan. We zullen zeker nog eens teruggaan naar deze gezellige straat!

Vandaag zijn we in de morgen samen met ons huisgenootje naar een markt geweest met dieren. Het was iets minder dan ik me ervan had voorgesteld maar zeker leuk om gezien te hebben. Vooral veel insecten, schildpadden, vogels, honden en katten. Katten werden hier wel beter behandeld dan honden. Honden die groter waren hadden kleinere kooien dan kittens. Heel zielig om te zien. Daarna hebben we op een rooftopbar een drankje gedronken en zijn Katinka en ik doorgegaan naar ons derde restaurant van de restaurantweek: Shook!. Dit is uitgeroepen tot het tweede beste restaurant van Shanghai. We hadden ongeveer de beste tafel van het restaurant met uitzicht op de skyline. Het eten was heerlijk en de service was geweldig! We hebben echt weer genoten. Nu weer even rustig aan doen en voorlopig even geen plannen. Morgen begint de les weer en ik heb meteen een drukke dag! Om 8:30 begint hij en hij eindigt om 21:30... Tussendoor heb ik even pauze en ga dan waarschijnlijk maar sporten? Ik ben me in ieder geval nu al mentaal aan het voorbereiden dus een avondje stappen zit er echt niet in. Ik merk wel dat ik ook echt behoefte krijg aan een ritme. Ik hou zelf heel erg van regelmaat en die hebben we tot nu toe niet echt gehad. Het is goed dat de lessen nu weer beginnen en we voorlopig geen vakantie meer hebben. Dat we gewoon de lessen kunnen volgen en af en toe leuke dingen kunnen doen. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar zo voelt het wel haha.

De eerste maand is voorbij gevlogen en wat hebben we toch al veel meegemaakt! Toch begint het ook echt te kriebelen dat we relatief ‘weinig’ tijd hebben om nog alles te kunnen zien wat Shanghai en China rijk is. Dit heb ik echt van mama (haha thanks mam). Maar heb er vertrouwen in dat dit vast wel goed zal komen! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Liefs, Davine

• 07 Oktober 2014 - 13:47

Isy:

Lieverd wat heb ik weer heerlijk genoten van je blog. Echt super en wat leuk geschreven. Ik ben zo ontzettend trots op jou. Heel veel succes en lekker doorgaan met genieten. Love you, stevige knuffel, liefs mama xxx ik denk aan je

• 07 Oktober 2014 - 22:26

Glenn:

Weer een geweldigde blog. Goed te horen dat jullie ook lekker kunnen sporten. Ben trots dat jullie een mooie prijs uitonderhandeld hebben ! Ook ben ik benieuwd naar jullie vorderingen in de Chinese taal ! Verheug me op de het volgende verslag. Keep up the good life !!!!
    Love you xxx Papa

• 07 Oktober 2014 - 22:52

Marjo:

Weer genoten van je verslag! Wat maken jullie inderdaad veel mee. Een drukke,maar zo te lezen, gezellige stad. En dan ook nog gaan sporten: goed bezig jullie. Het "klinkt" alsof je de stad al helemaal eigen hebt gemaakt. Geniet lekker van alles wat op julkie pad komt. Een mooie levenservaring die niemand je afneemt. Heel veel plezier!!!! Dikke knuffel xxx Marjo & John

• 08 Oktober 2014 - 13:15

Marlou Gilissen :

Lieve Davine,ik heb wederom genoten van je blog. Ik gun je dit alles van harte, geweldig wat jullie allemaal doen en meemaken.Jullie houden in ieder geval de economie daar draaiende, drankje, hapje, aankopen voor voeten en lijf haha Heel veel plezier xxx love you Marlou