Kickoff semester - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Kickoff semester - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Kickoff semester

Blijf op de hoogte en volg Davine

28 September 2014 | China, Sjanghai

Lieve allemaal,

Maandag was het dan eindelijk zo ver! Na 3 weken feesten zouden we dan onze eerste lesdag hebben. Toen we vol goede moed bijna een uur te vroeg waren gingen we eerst even langs onze coördinator. Pasfoto’s afgeven voor onze studentenkaart en onze taken bespreken. Ze heeft ons uitgekozen om eens per maand een activiteit te organiseren voor de exchange students groep. Het moet wel een culturele achtergrond hebben. We werden meteen gepromoveerd tot haar ‘cultural ambassadors’. Erg blij met deze functie. Die activiteiten moeten we nog bedenken maar wel leuk dat we dat mogen gaan regelen! Toen richting de klas gelopen. Er was alleen niemand? Een ander meisje was er ook en gelukkig kwam toen nog iemand aanlopen die ons vertelde dat de les was opgeschoven naar 13 oktober... We waren dus weer vrij... Of we nu blij moesten zijn of niet wisten we eigenlijk ook niet. Toen zijn we maar weer naar de carrefour gegaan. Boodschappen gedaan want we gingen voor het eerst koken haha. Eerst thuis lekker geborreld met stokbroodje en n wijntje (maandagavond ;-)), vervolgens samen pasta pesto gekookt. Dit smaakte heel erg goed!! Tot onze grote verbazing werkte Expeditie Robinson ineens en hebben we dit samen tijdens het eten kunnen kijken. Heerlijk!

De dag erna was het dan wel echt zo ver, de eerste lesdag. Basic Chinese was ons eerste vak. Het begon om 13:00 en was al afgelopen om 14:50 omdat de leraar ergens heen moest. In die korte tijd hebben we de persoonsvormen en ‘hoe gaat het?’ geleerd. Heel basic, maar je moet ergens beginnen toch? Omdat de les iets eerder uit was dan we hadden gedacht (16:00) besloten we naar Jing’ an Temple te gaan waar een super dure supermarkt is. De dag ervoor konden we namelijk geen risotto vinden in de carrefour en hoopten het hier wel te vinden. En ja hoor, hij was er! Kost een kleine 4 euro maar dan heb je ook wat. Vervolgens gingen we op zoek naar een Nederlandse bar. Ik had op internet opgezocht hoe die heette en het adres. Toen we de taxi namen naar de bar bleek deze echter helemaal niet meer te bestaan... Wat een teleurstelling. We zullen nu op een andere manier onze bitterballen moeten vinden...
In de avond gingen we met twee huisgenootjes eten. Erna hebben we nog een drankje gedaan in een heel smal schattig Italiaans barretje. Was een gezellig avondje!

Ik ben het echt niet meer gewend. Woensdag ging de wekker om half 7... Ik ben al geen ochtendmens maar dit was voor mij wel killing. Het duurt toch ongeveer n uur (inclusief metro en lopen) om bij de klas te komen. Het leuke is dat als we de metro uitlopen we nog ongeveer 20 minuten door Zhongshan Park moeten lopen. Hier stikt het om 8 uur ‘s morgens al van de mensen. Ze doen allemaal verschillende dansen en sommigen spelen zelfs badminton. Heel erg leuk om te zien en dat maakte de ochtend alweer een stukje draaglijker. Half 9 begon de les: Law of Contracts. Dit was tot nu toe nog erg basic, maar ook wel logisch aangezien het de eerste les was. Toen de les afgelopen was zijn we weer eventjes naar de carrefour gegaan en daarna naar China Unicom, onze telefoonmaatschappij. Mijn internet was op en ik had 2 dagen geleden 300MB extra gekocht, maar het internet werkte ineens niet meer. No way dat ik 300MB in 2 dagen heb opgemaakt. Ik had de bon en alles bij me, maar toch duurde het minstens een half uur om ze uit te leggen wat er nou daadwerkelijk aan de hand was en vervolgens bleef hij me vertellen dat ik extra geld moest betalen voor meer internet. Dit had ik echter 2 dagen geleden al gedaan? Dit ging ongeveer nog een half uur door totdat ik op een moment kwam dat ik zo gefrustreerd en boos was omdat het gewoon echt niet ging lukken met deze mensen dat ik maar ben weggelopen. Weg van de minste weerstand, maar soms is gewoon echt niet met deze mensen te communiceren of onderhandelen. Eerste irritatiepuntje. Volgende stop was ticket office van het tennis toernooi!! Ja, we hebben tickets voor de semi-finals van het rolex tennis toernooi hier in Shanghai op 11 oktober! Zin in :) Dit maakte de dag alweer stukken beter!

In de avond onze risotto gekookt! Wat heb ik daar van genoten zeg. Het jammere is wel dat het eigenlijk goedkoper is om te gaan uiteten i.p.v. te koken... Maar soms is het wel echt lekker om je eigen dingen te koken. In de avond gingen we met onze twee huisgenootjes en nog 2 vrienden van hen naar Ladiesnight in de ‘opener’. Dit gebouw ziet er uit als een flesopener en dus vandaar de naam. Op de 93ste verdieping hadden we adembenemend uitzicht over deze prachtige stad! Ik ben echt verliefd geworden op deze stad, nu al. Het is precies wat ik ervan verwacht had en wat ik zocht! De hoge gebouwen met al die lichten in de avond, de levendigheid en het feit dat ik dat hier allemaal mee mag maken op deze leeftijd maakt dit nu al de perfecte ervaring. Omdat het ladiesnight was kregen we gratis champagne. Wat een luxe weer. Vervolgens gingen we met zijn allen naar club Muse. Dit was wel leuk, maar rond een uur of 2 naar huis gegaan omdat we de dag erna les hadden. Korte stop bij de Mcdonalds en toen toch echt slapen.

Half 7 ging weer de wekker!! Dit keer iets minder fris, maar om half 9 zaten we alweer in de les: WTO Legal System. Ik vond dit iets minder interessant, maar misschien kwam het ook doordat mijn ogen om de 5 minuten dicht vielen en ik moeite had met ze open te houden. Volgende keer toch iets minder laat maken? Of gewoon maar niet uitgaan?

Na school zijn we even langs een sportschool gegaan, want we willen toch graag iets van sport doen hier. Helaas is de sportschool hier 70!! euro per maand, dus zullen we nog even verder moeten zoeken.

In de avond gingen we weer naar Jing’ an Temple. Toen we de metro ingingen was het ontzettend druk. De eerste trein kwamen we niet eens in, ondanks veel geduw achter ons. Ik hoefde zelf amper iets te doen en ik stond door het geduw wel in de tweede trein die aankwam. Gelukkig kon ik mezelf vasthouden aan een paal. Katinka stond in een iets minder chille positie. Iedereen ging eruit bij een halte maar wij moesten nog een stop. Ho maar dat die Chinezen rekening houden dat er iemand staat, als zij er maar op tijd uit of in kunnen. Katinka werd als een boksbal door de metro van links naar rechts geduwd. Ik plaste nog net niet in mijn broek. Het was echt heel grappig om dit te zien.
We hadden opgezocht dat hier in een winkelcentrum een Mexicaans restaurant zat: Dos Locos. Je kon eerst kiezen of je een burrito, panini, nachos of salade wilde. Vervolgens mochten we het vlees kiezen en tot slot onze toppings. Ik had een grote schaal met nachos, kip, sla, kaas, jalapenos, tomatensalsa en creme fraiche. Het was geweldig. “Lek vinger lek dom”. In de avond nog winkeltjes bezocht in het winkelcentrum en toen kwamen we een super mooie supermarkt tegen. We gingen hier random in en kwamen toen stroopwafels tegen!! Echte Nederlandse stroopwafels! Wat een verrassing. Toch mis ik mijn frikadelletjes iets meer...
‘s Avonds ons weer klaargemaakt voor ladiesnight in Bar Rouge. We gingen met 2 huisgenootjes en 1 Belgische vriendin van hen. Het uitzicht in deze bar blijft de mooiste van Shanghai. Wat een geweldige bar met op donderdag: gratis cocktails! Maaar eigenlijk gingen we voor de gratis manicure. In de club/bar zaten aan een tafel een man en een vrouw iedereen een manicure te geven. We hebben denk ik 45 minuten moeten wachten en uiteindelijk heb ik ook nog een ontzettend lelijke kleur uitgekozen. We zullen maar zeggen dat het door het licht kwam? Ik kan wel zeggen dat ik een manicure heb gehad in Bar Rouge haha. De avond eindigde redelijk vroeg vooral omdat we erg moe waren van de dag ervoor.

Vrijdag was alweer het einde van de eerste lesweek! De week is echt voorbij gevlogen. Chinese Culture and Legal Culture was leuk vooral om eens een paar dingen te weten te komen over de gebruiken en cultuur in China. Vanaf volgende week zou ze vooral focussen op Legal Culture. De leraren praten hier overigens allemaal prima Engels. Meesten hebben dan ook in het buitenland gestudeerd of hebben ook nog Engels gestudeerd. Wel prettig als we de vakken willen halen.

Rond 5 uur gingen we nog even winkelen en daarna weer door naar Jing’ an Temple, want we hadden naast onze Mexicaanse tent een leuk tapas restaurant gezien. Alles uitproberen dus! Ik denk dat we hier nog heel vaak terug gaan komen. Heerlijk gegeten. Alleen zat in elk gerecht dat we uitgekozen hadden nogal flink wat knoflook. Erg lekker, maar de ochtend erna proefden we het nog steeds. Misschien volgende keer toch iets rustiger aan met de knoflook.
In de avond waren we door onze Nederlandse vrienden uitgenodigd voor een Dutch-Mexican houseparty. Een Nederlandse jongen die zij weer hadden leren kennen had dit georganiseerd, samen met uiteraard zijn Mexicaanse huisgenoot. Het appartement was een straat verder dan het onze en het was mega! De woonkamer was even groot als ons volledige appartement. We waren even bang dat het ongemakkelijk zou worden aangezien we bijna niemand kende, maar iedereen was gelukkig heel aardig! Om 11 uur gingen we naar M18 op de Bund. Het was een hele mooie avond.

Dag erna was het heel mooi weer dus we besloten naar een zwembad te gaan. We hadden via smartshanghai een aantal gevonden en er daarvan een uitgekozen. We moesten 120rmb betalen. Het was prachtig aangelegd. Er was zand en dit liep over in een zwembad met uitzicht op de vele wolkenkrabbers eromheen. Echt een heerlijke plek om uit te brakken van de vorige avond! Soms moet ik echt lachen over wat we hier allemaal voor een luxe dingen meemaken. We hebben daar nog geluncht en rond 5 uur zijn we weer naar huis gegaan. Rond 8 gingen we een eten bij pizza express, jammie! We hadden afgesproken met een klasgenootje bij Bar Rouge want het was white party. We waren iets te vroeg dus liepen we weer over the bund. Helaas kunnen we hier niet meer normaal staan. Het voelt echt alsof we celebrities zijn. Een meisje wilde graag met ons op de foto. Natuurlijk wil je geen nee zeggen, maar daarna kwamen ze allemaal ineens op ons af. De een na de ander wilde graag met ons op de foto. Het werd ons even te veel en we besloten toch maar even verder te lopen. Toen we op een bankje gingen zitten kwamen ze weer op ons af. Alweer wilden we geen nee zeggen maar we liepen na de foto toch maar weer snel naar een andere plek. Anders zien ze het en steken ze elkaar aan. Haha het klinkt belachelijk maar het is ook echt bizar. Toen we naar Bar Rouge liepen kwamen alle mogelijke auto’s voorbij: maserati, ferrari, bentley, porsche. Niet normaal. En dat in een stad waar ze geen verkeersregels kennen? Hoe durf je hier met zo’n auto te rijden en wat heeft het voor nut? We hebben onze ogen uitgekeken. Uiteindelijk bleek de hele klas te gaan dus hebben we gezellig met zn allen drankjes gedronken met uitzicht over de skyline.

Elke zondag is er poolparty, maar dit was de laatste omdat vanaf nu het weer minder gaat worden. We moesten die dus nog even meepakken! Voor 1 uur was het gratis, dus we gingen samen met ons huisgenootje rond 12 naar de rooftoppool! Omringd door wolkenkrabbers én met uitzicht op de pearl tower (het typische gebouw van de shanghai skyline) en het hoogste gebouw. Met hele chille muziek hebben we daar de middag doorgebracht. Helaas was het zwembad half overdekt. Het zwembad van zaterdag was iets mooier, maar hier was meer sfeer! We wilden erna eigenlijk onze huur betalen, maar we waren net te laat. De bank was al dicht. We zijn toen met de metro naar French Concession gegaan. Dit is een heel leuk gebied met allemaal boetiekjes en restaurants. Hier hebben we een hapje gegeten en naar huis gegaan.

Volledig kapot van deze week schrijf ik dan op zondagavond deze blog. Morgen hebben we nog vrij en dinsdag is er een les. Vanaf woensdag hebben we een week vrij; het is golden week! National day is op 1 oktober. We wilden eerst gaan reizen door China, maar onze coördinator vertelde ons dat heel China in deze week op vakantie gaan (in eigen land) en dat de enige view die we zullen zien Chinese people zijn. Omdat we helaas nog geen extra entry op ons visum hebben kunnen regelen blijven wij dus lekker in Shanghai met deze week vakantie. Het is restaurantweek en we hebben 4 restaurants geboekt! Drie lunches en een diner. Bovendien hebben we het tennistoernooi nog in het vooruitzicht en is er nog veel meer te zien in Shanghai dan we tot nu toe al gezien hebben. We zullen dus echt niet stilzitten.

Liefs, Davine

• 28 September 2014 - 16:05

Judith:

Lieve daf,
    Wauw echt weer een ge-wel-dig verhaal!
    Geniet er echt van om te lezen hoe leuk je het daar hebt.
    Wij zijn gister met de meiden gaan uiteten maar hebben jou gemist hoor!!
    Ben weer benieuwd naar je volgende verhalen,
    Heel veel liefs!!!
    Xxx

• 28 September 2014 - 20:47

Lars Van Der Heijden (juh Bruh):

Lief mefke op rechts,

Alweer een geweldig verhaal geschreven! Word er echt jelly van! Ben blij als ik het met eigen ogen kan zien, helaas duurt dat nog even! Kijk uit naar je volgende verhaal!
    Miss youuu!

Loveyouuu

• 28 September 2014 - 23:20

Marlou Gilissen:

lieverd weer hartstikke leuk geschreven. Geweldig wat julie allemaal zien en ondernemen. Het lijkt wel alsof je op vakantie bent .Even een paar uurtjes les en dan alweer een week vrij.Geniet er maar van, je bent maar een keer jong. Denk veel aan je xxx liefs, haw van dich

• 29 September 2014 - 11:48

Fleur:

Heee Dav,
    Wauw, wat kun jij die blogs goed schrijven zeg. Ik zit iedere keer weer vastgeplakt aan het scherm, terwijl ik natuurlijk eigenlijk af en toe ook wel moet opletten bij mn colleges. Je zegt zelf al dat het helemaal geweldig, en zo klinkt het ook, wat ongelofelijk veel dingen heb jij nu al meegemaakt! Hopelijk vind je je frikadellen snel, dan is het feest helemaal compleet, haha. Liefs Fleurie xxxx

• 29 September 2014 - 13:58

Isy:

Liefste Davine, wat heb ik weer genoten van je uitgebreide verslag. Pakken wat je pakken kunt. Living the good life. Deze ervaringen zijn onvergetelijk en neemt niemand je meer af. Blijf vooral heerlijk genieten en daarnaast succes met je studie haha. Ik denk aan je. Love you mama

• 29 September 2014 - 18:57

Glenn:

Hoi sjattepie,

Weer een geweldig verslag ! Toch leuk om aan de ene kant als bezienswaardigheden door Shanghai te wandelen en aan de andere kant bijna plat gedrukt te worden in de metro ! En dan ook nog benoemd worden als "cultural ambassadors.." Nog even en jullie halen het 8 uur nieuws ! Ga zo door met genieten, maar zorg wel dat jullie niet vergeten te studeren....

Ik verheug me op de volgende blog !! Love you xxx Papa

• 29 September 2014 - 21:43

Monique:

Wat is het leuk om je belevenissen te lezen! Je schrijft erg leuk! Wij genieten met je mee!
    Veel liefs Paul en Monique