Introductie en onze eerste trip: Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Introductie en onze eerste trip: Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Introductie en onze eerste trip: Beijing!

Blijf op de hoogte en volg Davine

21 September 2014 | China, Peking

Lieve allemaal,

De week is alweer voorbij gevlogen!! Toch tijd om jullie up to date te houden met alle dingen die we hier meemaken. Vorig weekend hebben we het rustig aan gedaan. Er schijnt hier in Shanghai een ‘strand’ te zijn op the bund. Dit wilden we graag gaan bekijken en zondag was het erg mooi weer. We namen eerst de metro en liepen vervolgens richting het strand. Hier waren de wijken iets minder mooi dan we gewend zijn en kwam de andere kant van Shanghai goed naar voren. Toen we over de bund liepen hoorden we salsa muziek en besloten we een kijkje te gaan nemen. Ineens stonden we op het Bacardi festival! We kregen ieder een Bacardi ‘paspoort’ waar dan werd afgestempeld welk drankje je gehad had. Alles was overigens gratis. Hele leuke sfeer en zeker een mooie verrassing haha. Hier kwamen twee franse jongens naar ons toe waar we een gezellig middagje op het festival hebben doorgebracht. Wat ik heel leuk vind is dat iedereen gewoon naar je toe komt om een praatje te maken en elkaar te leren kennen. Iedereen wil vrienden maken en is dus heel aardig! Samen besloten we toch even naar het ‘strand’ te gaan kijken. Er lag daadwerkelijk zand en je had een prachtig uitzicht over de skyline. Zeker een goede plaats om een middagje door te brengen.
In de avond gingen we naar Tianzifang. Dit is een wijk in French Concession waar je echt goed kunt verdwalen! Hele smalle straatjes met allemaal leuke winkeltjes, restaurantjes en café’s. Super leuk om doorheen te lopen en iets te eten.

Maandag was het dan eindelijk zo ver; introductie!! Het is ongeveer 20 minuten reizen om bij de universiteit te komen. In een lokaal in het ‘nieuwe’ gebouw werden we welkom geheten met alle internationale studenten (ongeveer 40). Eerst werd er iets verteld over de universiteit en daarna kleine dingen die belangrijk zijn om te weten. Op het einde moesten we met alle exchange students (ongeveer 20) nog even blijven zitten en werd ons verteld dat we absoluut geen street food mochten eten want: keep health. Ook werd dit ons op het hart gedrukt: work now, play later. Na 5 keer was het wel duidelijk. Dit duurde allemaal in totaal ongeveer 2 uur en toen mochten we weer gaan. In het winkelcentrum bij onze uni hebben we samen met Gabriel geluncht en zijn toen weer naar de carrefour gegaan. Deze is het dichtstbijzijnd en handig om na school langs te gaan.

In de middag gingen we lekker de stad in. Al snel kwamen we terecht in de mooiste mall tot nu toe: IFC mall. Alle dure merken zijn te vinden in dit super moderne winkelcentrum in Pudong (aan de andere kant van de rivier). Vanuit hier hebben we een taxi genomen naar Mayita. Dit is een Mexicaans restaurant met rooftop bar en zelfs zwembad! Heerlijk gegeten. Erna besloten we om met zijn tweeën nog naar een club te gaan; 7th floor. Het was alleen maandag dus echt heel druk was het niet dus zijn we ook al snel weer naar huis gegaan.

Dinsdag zou een openingsceremonie zijn maar die was alleen in het chinees dus hebben we die overgeslagen. Omdat de introductie verder op papier ook niet veel leek voor te stellen hadden we besloten om woensdag naar Beijing te gaan, samen met 2 Belgen. Tickets kochten we op dinsdag. Woensdag ging de wekker om half 7.... om half 9 ‘s morgens ging de trein naar Beijing. Rond half 3 kwamen we aan. Vervolgens de metro en daarna taxi naar het hostel gepakt. Het hostel kostte 300RMB pp voor 3 nachten, wat ongeveer 35 euro is. We kregen echt waar voor ons geld! We hadden een eigen douche(kop), een wc die niet doorspoelde en een matras waar je echt lekker de veringen van kon voelen... In de avond gingen we uit in een club. De clubs in Beijing zijn groter dan in Shanghai, maar er was helaas weinig dansruimte.

Donderdag gingen we naar de forbidden city. We namen de audio guide en hebben bijna de hele dag rondgelopen in deze immense ‘stad’ midden in Beijing. Geweldig om te zien en ook om de historie te horen. Ik vond het prachtig! In het eind van de middag hebben we nog Lama Temple bezocht. Het is de bekendste Tibetaanse boeddhistische tempel, buiten Tibet. Prachtige tempels en buddha’s. Toch vind ik het vaak erg kitsch uitzien...
In de avond gingen we naar het meer. Een super toeristisch deel van Beijing met allemaal restaurants en bars met live muziek. Leuke sfeer, maar erg toeristisch dus ook hoge prijzen.

Vrijdag moesten we om half 6 opstaan want we hadden een excursie naar de Chinese muur geboekt! Na 3 uur gereden te hebben kwamen we aan in Jinshangling. Hier namen we de kabelbaan omhoog en liepen we binnen 10 minuten over de Chinese muur. Hij is ruim 8000km lang. Wat vond ik dit geweldig! 3 uur hebben we rondgelopen op deze muur en ik kon er geen genoeg van krijgen. Het was soms wel even flink doorstappen en klimmen, maar wat een uitzicht. Op het hoogste punt hebben we een t-shirt gekocht met: I climbed the great wall. Haha ik ben een typische toerist, maar trots ben ik zeker. Het was verder niet toeristisch en ook helemaal niet druk. Ik denk dat er maximaal, inclusief onze groep, 20 mensen waren. Wat een bouwwerk en wat een geluk dat ik dit heb mogen zien!
In de avond gingen we naar een typische ‘hutong’. Dit is een wijkje met allemaal restaurantjes, winkeltjes en café’s. Hier hebben we een hapje gegeten. Chinees eten wil ik soms nog wel eens proberen, maar niet te vaak. Ik hou het heel vaak bij westers eten en gelukkig maar. Onze vrienden hadden namelijk wel chinees besteld en zij hadden kip met stukjes bot er nog in. Het gerecht was ook nog eens te pittig (en ik hou echt van pittig) om überhaupt iets te proeven. Ik was een tevreden mens met mijn pizza. I know, ik ga het ook echt nog proberen maar ik blijf toch kieskeurig haha.

Zaterdag was alweer onze laatste dag en deze brachten we door in het ‘Summer palace’.
Helaas was het zaterdag en dus super druk, maar wel heel mooi. Er was een groot meer en eromheen de tempels en verblijven. Prachtig om te zien, maar de verboden stad vond ik toch het mooist. Dat was zo immens groot. Gewoon niet te bevatten dat het mogelijk is om zoiets te bouwen.

In de middag zijn we naar het treinstation vertrokken waar we onze tickets naar Shanghai hebben gekocht. Om 4 uur hebben we de trein terug naar huis genomen. Ja, het voelt echt als thuis. Beijing is een mooie stad met veel cultuur, maar ik ben erg blij dat ik in Shanghai studeer. Het is namelijk veel levendiger en moderner dan Beijing.

Vandaag hebben we een rustdag. Alweer naar de ikea gegaan en we hebben eindelijk een wasje kunnen draaien. Morgen begint dan echt de les! Zin in!! Het wordt toch echt wel tijd om weer te gaan studeren. Eerst mogen we alle vakken volgen voor een week, daarna moeten we een keuze maken. We moeten minimaal 5 vakken volgen en eigenlijk heb ik al een keuze gemaakt: Chinese company law and security, Basic Chinese, Law of Contracts, Chinese legal system en Chinese culture and legal culture. Ik ben erg benieuwd!

Liefs, Davine

• 21 September 2014 - 12:14

Glenn:

Hoi lieverd,

Wat een leuke blog. Geweldig om al jouw verhalen te lezen. Jullie hebben al veel gezien en gedaan. Fijn te horen dat Shanghai al een beetje als thuis voelt. Ben benieuwd of de studie ook zo goed zal bevallen.
    Heel veel plezier en suc6 !

Love you xxx Papa

• 21 September 2014 - 12:16

Isy:

Liefste Davine, wat super allemaal. Jouw enthousiasme reikt zover dat het
    lijkt of ik er zelf bij ben geweest haha. Hopelijk kan ik ook nog eens zeggen been there, done ...
    Echt heel leuk om te lezen.
    Nu gaat het studentenleven weer beginnen. Succes meid. Blijf daarnaast heerlijk genieten.

Liefs, xxx mama ly

• 21 September 2014 - 14:20

Evelien:

Hey Davine,

Wat leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van al jouw ervaringen daar! Naast de foto's die al voorbij gekomen waren. Veel plezier en geniet er van!

Liefs, Eef

• 21 September 2014 - 15:15

Marlou Gilissen:

Liefste Davine, wat heb ik wederom genoten van je reisverslag. Geweldig wat jullie al allemaal ondernomen hebben. Normaal zou ik zeggen wish you were here but now I have to say wish I was there. Veel succes met studeren , zal wel tegenvallen haha xxx liefs je tante

• 21 September 2014 - 18:52

Lisa Ortu:

Deffkee!!!

Wat een avontuur beleef je nu al in je eerste weken. Kan niet wachten om te lezen wat nog allemaal moet gaan komen. Kan wel ongeveer een beeld schetsen van jouw verhaal en in het echt zal het voor jou nog 10000x leuker zijn. Ben trots op je dat je deze keuze gemaakt hebt!
    We missen je hier, maar dat hebben we er wel voor over. Voor we het weten ben je alweer terug!
    Nu al nieuwsgierig naar je volgende verslag! Geniet ervan

Dike kus lies