Last weeks - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Last weeks - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Last weeks

Blijf op de hoogte en volg Davine

20 December 2014 | China, Sjanghai

Lieve allemaal,

Afgelopen weekend vertrokken we op vrijdagmiddag met de bus naar Tunxi. Een dorpje aan de rand van Huangshan, de yellow mountains. De reis duurde 5,5 uur vanaf Shanghai. Savonds ingecheckt in ons hostel en meteen de bus geboekt voor de dag erna naar Tangkou vanwaar we weer een bus konden nemen naar de entrance van de western steps. Om 6:20 vertrok de bus op zaterdagochtend naar Tangkou. Vanaf daar konden we twee bussen nemen. Een naar de eastern steps (waar een kabelbaan omhoog ging) of de western steps (waar geen kabelbaan was). Alle Chinezen namen massaal de bus naar de eastern steps en wij namen uiteraard de western steps. Vol goede moed begonnen we aan de trappen. Al snel kwam ik er opnieuw achter dat ik inderdaad helemaal niet zo sportief ben en na 1,5 kilometer alleen trappen omhoog gelopen te hebben verging mij de goede zin eigenlijk al. Zoals jullie me waarschijnlijk wel kennen stond mijn gezicht redelijk op onweer en moest Katinka me er echt doorheen slepen. Maar we moesten door en ik wilde me eigenlijk ook niet laten kennen dus na 3km omhoog lopen (nog steeds alleen maar trappen) kregen we de eerste mooie uitzichten wat het de trip omhoog al waard maakte. Wat was het mooi! Er lag sneeuw maar het was gelukkig niet heel koud, vooral omdat we natuurlijk continu aan het lopen waren waardoor we redelijk snel opwarmden. In totaal hebben we 15km western steps (ja, nog steeds enkel trappen) gelopen en hebben we prachtige views gezien van de bergen. We hebben 7 uur gelopen die dag en kwamen we voldaan aan bij ons 5-sterren hotel. Absoluut verdiend al zeg ik het zelf. Even snel opgewarmd en toen weer de bergen in voor de zonsondergang. Het was heel mooi om te zien hoe de zon langzaam verdween tussen de bergen. Hierna waren we allebei kapot en zijn we na het avondeten vrijwel meteen in slaap gevallen. De volgende ochtend ging de wekker weer om 5 uur. Opstaan, klaarmaken en 1,5 uur de berg oplopen voor de zonsopgang. Ik vond deze iets minder spectaculair dan de zonsondergang. En wat was het koud!! Geduld geduld... Toen snel naar beneden waar we besloten het ontbijtbuffet mee te pakken. Heerlijk om weer een keer uitgebreid te ontbijten in een hotel. Hierna nog even geslapen, onze spullen gepakt en weer omhoog gelopen om vervolgens de kabelbaan naar beneden te nemen. Ik had enorme spierpijn en kon bijna niet meer lopen. Aangekomen hebben we weer een bus genomen naar Tangkou en van daaruit een taxi naar Tunxi en daar weer een 5,5 uur durende bus naar Shanghai. Toen we aankwamen in Shanghai de metro naar huis genomen en lekker Mcdonalds besteld toen we thuis op de bank ploften. Hier hebben ze bestelservice, ik vind het geweldig.

Maandag gingen we naar de uni voor de les en ik had nog steeds ontzettende spierpijn. Vooral trap aflopen was echt een probleem. Als een oude oma vasthoudend aan de leuning, liep ik langzaam de trappen omlaag... Inmiddels ben ik alweer helemaal hersteld!

De zool van mijn laars was eraf gevallen en ik moest dus een schoenmaker vinden. Online had ik opgezocht waar het zou zijn. Ik liep een pand binnen waar ze soort van allemaal ‘kraampjes’ hadden. Van elektrische apparatuur naar een schoenmaker. Ik twijfelde even of ik mijn laars daar wel achter moest laten maar hij moest gemaakt worden en het is goed gekomen! De rest van de dagen heb ik voornamelijk Chinees gestudeerd en aan mijn essays gewerkt. Ik moest voor vrijdag een presentatie voorbereiden en een essay schrijven voor het vak Chinese legal history and culture. Ook heb ik tickets voor oud en nieuw gekocht. Het was even moeilijk want ik kon alleen cash betalen en ik kan maar maximaal bedrag per dag pinnen. Ik moest 10 kaarten halen (voor mama, papa en ik, voor katinka’s gezin en voor Jess en haar vrienden) dus het heeft me wel een paar dagen gekost voordat ik eindelijk de kaarten kon kopen. Maar we hebben ze hoor! 31 december vieren we oud en nieuw op de 91ste verdieping van de opener in Pudong waarna we erna naar Bar Rouge vertrekken. Tapas, champagne en al het andere zijn allemaal inclusief. Heel veel zin in!!!
Op woensdag ben ik naar de German Christmas Market gegaan. Het was groots opgezet alleen regende het en was het daardoor dus erg rustig. Jammer, want ik denk dat het echt een succes had kunnen zijn.

Vrijdagavond zijn we met twee klasgenootjes (Fransen) naar M18 gegaan en erna naar Lola. In Lola is mijn telefoon uit mijn tas gestolen... Totaal zijn er op die avond 6 telefoons gestolen. Op zaterdag bestond de dag dus uit aangifte doen (wat me in totaal 4 uur gekost heeft) en terug naar de club om de videobeelden te zien. Ze hebben mij de videobeelden gemaild en ik zie precies wanneer en wie mijn telefoon uit mijn tas steelt. Erg jammer dat dit gebeurd is, krijg je toch een naar gevoel van. Gelukkig had ik 2 dagen van tevoren nog alle foto’s op mijn laptop gezet en heb ik uiteraard mijn Nederlandse simkaart nog. Het is dus alleen die telefoon, maar toch irritant om niet bereikbaar te kunnen zijn. Gelukkig heb ik van Katinka tijdelijk een telefoon, waardoor ik nu dus wel weer bereikbaar ben (op hetzelfde nummer). Zaterdagavond zijn we weer met dezelfde klasgenootjes uiteten gegaan bij The Commune Social, een tapas restaurant. Heel lekker maar wel prijzig.

Op zondag en maandag hebben we de hele dag Chinees gestudeerd. Op dinsdag hadden we final exam Basic Chinese en het was echt pittig. Ik vond het moeilijk maar hopelijk heb ik het gehaald! Verder heb ik een essay van Chinese Company en Securities Law afgemaakt. One more to go. In de avond waren we uitgenodigd door Helene (onze exchange coordinator) om samen met haar en Aphro (van de cultural activity) te gaan uiteten. Samen hebben we korean barbecue gegeten en het was heel lekker en gezellig. Zo lief dat ze ons uitgenodigd had!! We waren ook echt alleen maar met ons als enige exchange students dus blijkbaar toen we toch wel iets goed.
Woensdagavond zijn we voor het eerst naar Hakassan gegaan. Dit is een restaurant op de bund en heeft op woensdagavond vanaf 9 uur een deal waar je voor 48rmb cocktails kunt drinken. Met prachtig uitzicht op de skyline genoten we van onze cocktails en kwamen er ook nog eens gratis tapas langs. Alsof dat nog niet genoeg was mochten we ook van de ‘dessertbar’ gratis pakken. Wat een leven! En dat op een doordeweekse dag.

Op donderdag hebben we (waarschijnlijk) onze laatste Bar Rouge ladiesnight meegemaakt, waarna we samen met 2 Nederlanders naar Le Baron zijn gegaan. Dit was helaas erg leeg en hier hadden we het dan ook snel weer gezien. Op vrijdag stonden we weer op tijd op want we hadden die dag een activiteit van de uni. Met de bus vanaf de uni gingen we naar de andere campus (die 1,5 uur verderop ligt). Prachtige en super grote campus. Net een stad. Hier hadden we een ‘happy new year’ party met allemaal optredens (dans, muziek, zang, spelletjes). Ze hadden veel moeite gedaan en ik heb voornamelijk echt gelachen. Het was natuurlijk helemaal Chinese style. Lekker kinderachtig, overdreven en zonder schaamte. Echt genieten. Om half 7 kwamen we weer in ‘Shanghai’ aan. Haha zo voelde het wel, maar toch ligt deze grote campus ook nog in Shanghai. Blij dat wij gewoon lekker in het centrum wonen! Samen zijn we naar Goodfellas gegaan. Dit is een Italiaans restaurant. Toen we een taxi terug naar huis namen was de taxichauffeur niet op aan het letten en toen hoorde ik Katinka gillen waarna we vrijwel meteen over iets heen reden. Hij had bijna een man aangereden (die gewoon groen licht had) en dus zijn hond doodgereden. Wat was het verschrikkelijk. De man stond met zijn hond in zijn armen naast onze auto. We wilden meteen weg. Ze rijden hier al als gekken maar tot nu toe was het iedere keer goed gegaan. Nu was het dus goed mis. We waren echt een beetje in shock. Toen dus maar naar huis gelopen. Eenmaal bekomen van de schrik hebben we ons klaargemaakt voor de Goodbye party van onze franse klasgenoot. Bij hem thuis hebben we met zijn allen wat gedronken en zijn we erna naar Just on the bund gegaan. Gezellige avond, maar heel raar dat er echt al veel mensen nu langzaamaan vertrekken. Dit weekend schrijf ik mijn laatste essay en gaan we vanavond met een Frans klasgenootje eten bij Mercato. Ook zij vertrekt morgen alweer. Woensdag komen papa mama en Lars mij bezoeken. De tijd vliegt, maar zo leuk dat zij eindelijk kunnen zien waar ik de laatste 4 maanden van heb genoten. Voorlopig ga ik dan maar alvast mijn spullen uitzoeken en langzaam beginnen met inpakken. Op 4 januari vliegen we naar de Filipijnen voor 2 weken, waarna we op 21 januari terugkomen voor een paar dagen in Shanghai. Hier hebben we een hotel geboekt op de bund zodat we in stijl kunnen afsluiten, haha. Op 24 januari land ik in Amsterdam.

Fijne feestdagen!!

Liefs, Davine

  • 20 December 2014 - 12:34

    Monique:

    Lieve Davine,

    Weer genoten van je verslag en supertrots op je dat je die 15 km trappen hebt gelopen!
    Wens je hele gezellige feestdagen samen met Pap en Mam en Lars en daarna veel plezier op de Filipijnen!
    dikke poen Monique

  • 20 December 2014 - 12:55

    Isy:

    Allerliefste Davine, met een glimlach op mijn gezicht heb ik genoten van je geweldige belevenissen. Wat een verhaal weer. Het blijft maar doorgaan, echt heel leuk. Ik ben zo ontzettend trots op je sportieve meid. Ik zie je gezicht al voor me haha. Ik verheug me enorm om je te zien en deel te kunnen uitmaken van jouw leventje daar. Tot over een paar dagen lieverd. Love you miems

  • 20 December 2014 - 13:13

    Glenn:

    Hoi lieverd,

    Weer een hele leuke blog. Geweldig te lezen wat jullie weer allemaal meegemaakt hebben. Prachtig die yellow mountains en dan 15 km met de trap omhoog. Kan me voorstellen dat je daar spierpijn van krijgt.
    Goed dat je doorgezet hebt. Complimenten voor jou en Katinka die jou er doorheen gesleept heeft.
    En dan dat verhaal met die hond. Inderdaad shocking. En balen van die telefoon. Zo zie je maar wat je allemaal in korte termijn mee kunt maken. Life is a roller coaster !

    We verheugen ons op het bruisende Shanghai maar vooral om jou weer te zien en te huggen.

    Love You xxx
    Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Studeren in het buitenland

ECUPL

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2015

Coming Home

20 December 2014

Last weeks

03 December 2014

Time flies

19 November 2014

Exams, Xi'an and my first visitor!

02 November 2014

Shanghai geeft je vleugels!
Davine

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 7065

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 24 Januari 2015

Studeren in het buitenland

Landen bezocht: