Time flies - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Davine

03 December 2014 | China, Sjanghai

Lieve allemaal,

Vrijdag had ik in de ochtend eerst les en daarna ben ik naar het hotel van Kelly en Pauline gegaan. Zij waren in de ochtend aangekomen. In de avond zijn we begonnen bij, ja hoor, Mr&Mrs Bund. Mijn all time favorite hier in Shanghai. Wat was het leuk om ze weer te zien! Echt heel fijn om weer samen te zijn met familie. Gelukkig was Pauline er ook bij en kon zij Kelly een beetje rondleiden, omdat ik maandag en dinsdag moest studeren voor mijn tentamen van woensdag: Chinese Contract Law. In het weekend hebben we gelukkig wel samen leuke dingen kunnen doen zoals bijvoorbeeld de datingmarket/marriagemarket. Dit is een groot fenomeen hier in Shanghai. Iedere zaterdag en zondag van 12:00 tot 17:00 is er een markt in People’s park waar voornamelijk opa’s en oma’s hun kleinkinderen “promoten” zodat ze aan een partner kunnen komen. Soort van koppelen maar dan op een wel heel vreemde manier. Overal liggen advertenties met informatie over de potentiële partners: lengte, leeftijd, gewicht, opleiding en baan. Het was ook nog een grote markt ook! Heel erg bijzonder en in mijn ogen ook echt belachelijk, maar de Chinezen nemen het erg serieus. Ik ben benieuwd of het ook echt daadwerkelijk werkt...

Op woensdag had ik mijn Chinese Contract Law examen. Ik dacht dat ik er wel snel klaar mee zou zijn maar het duurde toch 3 uur voordat ik het af had. Het was een meerkeuze tentamen van maar 10 vragen maar we moesten bij elk antwoord invullen waarom we bijvoorbeeld A hadden gekozen en waarom niet B C of D. Veel werk dus. Hopelijk heb ik deze gehaald. Hierna heb ik samen met Katinka gewerkt aan onze presentatie voor de cultural activity. Dag erna zou deze plaatsvinden en wij waren hosts dus moesten ons toch wel voorbereiden.

Donderdag was dan de cultural activity: the Beauty of China. Wij openden de activity met een presentatie over China in het algemeen en door het verwelkomen van de gasten. Door de Chinese namen was het nogal een opgave maar ze begrepen ons in ieder geval. Hierna gaven Chinese studenten en exchange studenten presentaties over verschillende presentaties in China en werden er na iedere presentatie ook vragen gesteld door een Chinese student zodat we nog meer te weten konden komen. In de pauze kregen we appeltaart en citroencake en was er genoeg fruit voor een heel leger. “Keep health” zoals Helene zegt. Verder moesten we een Chinees liedje leren. Dit ging ietwat moeizaam omdat het een erg hoog nummer is. Bovendien is het lastig om in het chinees te zingen omdat het al tonen kent in de taal en om dan ook nog eens zingen op verschillende tonen is best moeilijk. Hierna gingen we weer verder met de andere presentaties en deden we op het einde nog een klein spel. Het was een geslaagde activiteit. De Chinese en exchange students, waaronder wij, vonden het erg leuk! Hierna is een groep naar een chinees restaurant gegaan en ben ik met Kelly en Pauline gaan eten omdat het alweer hun laatste avond in Shanghai was. Ik had een restaurant gereserveerd waar we bij aankomst een wachtwoord moesten invullen waarna er bij het juiste wachtwoord een schuifdeur openging naar het restaurant. We zaten in de serre met uitzicht op de gebouwen. Helaas was het eten iets minder lekker.. Maar we hebben een gezellige avond gehad. Samen met Kelly nog naar Bar Rouge gegaan en erna naar Mint. Erna alweer afscheid moeten nemen. Kelly en Pauline, super bedankt dat jullie zijn gekomen. Het was heel erg gezellig!

Vrijdagavond zijn we met onze huisgenootjes eerst naar Hollywood (club) gegaan en erna naar the Mansion. The Mansion is een huis ver van het centrum. Het is een soort frathouse. Met 3 verdiepingen: eerste verdieping normale muziek, tweede verdieping loungebanken, en in de kelder techno. We hadden de kelder pas na 2 uur ontdekt maar zijn ook erg lang gebleven. We hebben hierna de taxi genomen naar the bund waar we de zonsopgang wilden zien. Het was alleen al half 7 dus de zon was allang opgekomen haha. Toen toch maar lekker naar huis waar ik dan om 7 uur eindelijk in mijn bed lag. Heel bijzondere ervaring. Leuk voor een keer, maar ik ga niet meer terug. De muziek is niet helemaal mijn smaak en het is niet een feest voor elke week.

Maandag zaten we weer in de les totdat we eruit gepikt werden door Helene. Ze vertelde ons dat ze een “special mission” voor ons had. De decaan van onze universiteit Leiden was in Shanghai en kwam op bezoek bij ECUPL. Hij wilde ons graag spreken en onze ervaringen horen. Door de director van de exchange office van ECUPL werden we uitgenodigd voor een diner. Daar zaten we dan ineens, met zijn vijven in een Chinees restaurant; vertellen over onze ervaringen en over verdere ontwikkelingen op gebied van samenwerking van de universiteiten. Bijzondere ervaring.

Volgende week heb ik weer mijn tweede Chinese toets dus deze week ben/ga ik voornamelijk Chinees leren. Verder moet ik nog 3 essays schrijven en dan heb ik alles afgerond. Dit weekend gaan we naar de Yellow Mountains (Huangshan). Dit is ongeveer 6 uur met de bus vanaf Shanghai. Heel veel zin in!

Ik zit hier alweer 3 maanden en realiseer me nu ook dat mijn laatste maand in Shanghai aangebroken is... Beetje verdrietig maakt het me nu al, maar ik ga genieten van alles wat het nog gaat brengen. Papa, mama en Lars komen 24 december op bezoek dus het aftellen is nu begonnen. Samen kerst en oud en nieuw vieren; dat gaat zeker geweldig worden. Hier is het sinds 2 dagen ineens ijskoud. Huizen zijn slecht geïsoleerd en verwarming is er niet. De Chinese overheid heeft bepaalt dat steden onder een bepaalde rivier niet zo koud zouden moeten worden dat er verwarming nodig is. Nu vind ik -1 best koud om zonder verwarming te leven. Gelukkig blaast mijn airco nog wel hete lucht en kan ik dus toch met veel kleren aan gerust slapen. In de yellow mountains is het -8.. Ik ben benieuwd...

Liefs, Davine

  • 03 December 2014 - 13:08

    Marlou GilissenM:

    Allerliefste Davine , ben blij om weer iets van je te horen. Een dating market , niet te geloven. De ouders moeten wel erg desperate zijn om hun kinderen als koopwaar aan te bieden op een markt. Als je niet aan de man komt dan kunnen we het daar alsnog proberen haha weet zeker dat dit niet nodig zal zijn . Fijn dat de cultural activity dag geslaagd was.Gelukkig hoor je niet dat iemand , door de verschillende toonhoogtes, vals zingt. Hopelijk heb je het examen gehaald.Heel veel plezier lieverd , gelukkig heeft Kelly je winterjas meegenomen dus hoef je geen kou te lijden. Love you, hugs & kisses Marlou

  • 03 December 2014 - 13:42

    Isy:

    Lieverd het is heerlijk om alles na het skypen terug te lezen. Wat een ontzettend leuke belevenissen. Yes ons visum is geregeld, Davientje en Shanghai here we come. Het aftellen is begonnen. Super om je straks weer in mijn armen te sluiten. Ik verheug me enorm. Heel veel succes en plezier. Geniet lekker. Love you mama

  • 04 December 2014 - 23:11

    Monique Feron:

    Hoi Davine, Dankjewel weer voor je belevenissen. We leven met je mee. Heel fijn om te horen dat je zo geniet! Blijf dat maar lekker doen. Hoop dat jullie hele gezellige dagen hebben met kerstmis. Ik zal jullie wel missen op 2 e kerstdag! Veel liefs dikke poen Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Studeren in het buitenland

ECUPL

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2015

Coming Home

20 December 2014

Last weeks

03 December 2014

Time flies

19 November 2014

Exams, Xi'an and my first visitor!

02 November 2014

Shanghai geeft je vleugels!
Davine

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 7059

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 24 Januari 2015

Studeren in het buitenland

Landen bezocht: