Doei Nederland.. Ni Hao Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu Doei Nederland.. Ni Hao Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Davine Heijden - WaarBenJij.nu

Doei Nederland.. Ni Hao Shanghai!

Blijf op de hoogte en volg Davine

12 September 2014 | China, Sjanghai

Woensdag 3 september was het zover, ons avontuur kon beginnen. Afscheid nemen viel me iets minder zwaar dan ik gedacht had, alhoewel het toch moeilijk is om afscheid te nemen van de mensen waar je het liefste bij bent. Maar het was voor een goed doel: een geweldige tijd in Shanghai! De vluchten waren allemaal goed verlopen en donderdag 4 september kwamen we aan in Shanghai. We namen de snelste trein vanuit het vliegveld naar de stad. Hij gaat maar liefst 430km/u! Binnen 9 minuten waren we in het centrum. Eenmaal aangekomen bij het appartement (wat we in Nederland al geregeld hadden) waren er een paar kleine probleempjes. Mijn kamer was opnieuw onderverhuurd dus er zat ineens een Duits meisje in...? Na veel paniek en gebel met de agency is alles gelukkig goed gekomen en heb ik mijn kleine kamertje toch nog kunnen krijgen. Katinka’s kamer was een grote rotzooi, de oude huisgenoot had het heel vies achtergelaten. We hebben dus een schoonmaakster gebeld en zij heeft de kamer netjes opgeruimd en meteen even het huis schoongemaakt voor slechts 6 euro. Nadat we een beetje bij waren gekomen van de lange reis zijn we vertrokken naar de Ikea; Ja die hebben ze hier! Het voelde alsof we thuis kwamen, ook al is Ikea n Zweeds bedrijf, maar goed. Hier hebben we lampjes, beddengoed en kaarsjes gekocht om ons kamertje een beetje als een thuis te laten voelen. ‘s Avonds zijn we naar ‘the bund’ geweest. Dit is een boulevard waar je uit kunt kijken op de skyline. Prachtig!! Hier zijn we naar Bar Rouge geweest. Een bar met geweldig uitzicht op de skyline. Er was nog een leuk extraatje: Ladies night! Gratis drank voor de ladies: onze eerste avond in Shanghai kon niet meer stuk. We voelden ons meteen helemaal gelukkig.

De dag erna was het tijd om naar de universiteit te gaan voor de registratie. De uni is 4 metrostops van ons appartement. Dit is best wel prima hier. Eenmaal aangekomen was het even moeilijk om the international student office te vinden omdat niemand, maar dan ook echt bijna niemand hier Engels spreekt. Geen woord. Zelfs de studenten lachten vriendelijk naar ons en liepen toen door. Gelukkig was er een lieve Chinese mevrouw, die dacht dat ik vloeiend chinees sprak, een engelse leraar naar ons toe liet komen om ons naar de office te brengen. Onder de veronderstelling dat we allemaal papieren moesten meenemen om ons te registreren bleek een vinkje achter onze naam genoeg en konden we weer gaan. In de avond hebben we gegeten bij Mr&Mrs Bund, zoals de naam al zegt; op the Bund. Hierna zijn we over East Nanjing Road (grote winkelstraat) naar huis gelopen; jurkje en hakken aan en op naar club Mint. De op een na exclusiefste club van Shanghai. Staat bekend om het 360graden uitzicht over Shanghai en de sharktank. Mooie avond, maar helaas wel erg duur.. Vooral na de gratis drankjes van de dag ervoor haha.

Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen tot 12:30!! Dit hadden we zeker nodig. We gingen naar de Fake Market op West Nanjing Road. Waar we helaas niets gekocht hebben omdat we het toch nog redelijk ‘duur’ vonden. Vervolgens de metro gepakt naar Pearl Tower en Superbrand Mall bezocht. Hier vonden we een sushi restaurantje en gelukkig konden we meteen terecht. Ineens ging de bel, kwam een grote zalm tevoorschijn en waren alle koks aan het schreeuwen met de grote zalm in hun handen. Een geweldig gezicht.
In de avond gingen we naar Flair, waar we hadden afgesproken met onze nieuwe Zwitserse vriend, Gabriel, die we hebben leren kennen op de uni toen we ons gingen inschrijven. Hij had ook nog een andere Zwitserse jongen meegenomen (die ook op onze uni zit) en samen hebben we cocktails gedronken in deze rooftop bar. Hierna hebben we onze reis voortgezet naar Mook. Een club die heel bekend is onder de locals, maar voor ons als ‘foreigners’ dus iets minder leuk. Desalniettemin was het weer een geslaagde avond!

Zondag begon onze dag weer bij de Ikea, nadat we erachter kwamen dat er geen bestek, borden of glazen zijn in ons appartement. We hebben 5 andere huisgenoten waaronder een Chinees meisje (die geen engels spreekt), Franse jongen, Indiase jongen, Belgisch meisje en een Frans meisje. Het stikt hier in Shanghai van de fransen. Waarschijnlijk vanwege de historie maar ik vind het maar niks. We kregen de tip van ons huisgenootje dat we een ‘promotor’ moesten toevoegen op wechat (chinese whatsapp, want facebook, google e.d. is hier geblokkeerd). Via die promotor kregen we in club M2 een tafel (met nog 20 andere internationale mensen) en gratis drank. De flessen champagne bleven maar komen. Elke avond kunnen we hier naar een club met gratis drank en een tafel, omdat de eigenaren niet alleen chinezen in hun club willen maar ook westerse mensen. Heel gek dat je zo’n bijzondere behandeling krijgt, maar i love it.

Maandag was relaxdag. We hebben de huur betaald. Dit gaat hier op de ouderwetse manier. Je moet eerst geld uit de automaat halen en dan naar de bank brengen waar je een formulier invult. Nadat dit gelukkig geregeld was hebben we een terrasje gepakt op East Nanjing Road. Lekker even mensen kijken, maar vooral ook bekeken worden. We zijn hier een ware attractie. Iedereen probeert ‘stiekem’ foto’s te maken en sommigen komen zelfs naar je toe of ze aub een foto van je mogen maken. Heel raar om mee te maken.

Dinsdag gingen we naar Jing’ an Temple. Als je in de tempel staat kun je de wolkenkrabbers ernaast goed zien. Heel groot contrast. Jade Buddha temple was onze volgende stop. Iets minder mooi dan Jing’ an Temple maar absoluut de moeite waard. M50 was onze volgende bestemming. Dit is een klein wijkje met allemaal oude pakhuizen waar kunstgalerijen zijn met chinese moderne kunst. Leuk om te zien!
In de avond weer naar een rooftop bar gegaan met mooi uitzicht over de stad. Maaar om 12 uur was ik jarig dus snel op naar club muse waar een tafel voor ons geregeld was. Heel toevallig was ons Belgisch huisgenootje er ook met een paar vrienden van haar en zo hebben we dan mijn 20e verjaardag ingeluid. Er was champagne en zelfs taart!! Ik voelde me meteen jarig.

Woensdag was het dan eindelijk mijn verjaaardag!! Mensen die me een beetje kennen weten dat dit nogal een big deal is voor mij en mijn allerliefste mama weet dit natuurlijk als de beste. Ze had een lieve kaart, ballonnen, slingers, kaarsje in een enveloppe geduwd en in mijn koffer gestopt. Ook zat er een ‘klein’ cadeautje in met een prachtige ring. Het leukste is dat ik dit heb opengemaakt toen we aan het skypen waren (om 4 uur ‘s nachts in NL!) zodat we toch nog een beetje het samen konden vieren. Papa en mama, I love you!!!
Op deze ontzettend bijzondere dag zijn Katinka en ik samen met ons Belgische huisgenootje in een van de hoogste gebouwen in Shanghai geweest waar de vloer van glas was... Ik heb geen hoogtevrees maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dit best wel eng vond. Helaas was het weer op deze dag iets minder en was het, zoals het hier wel vaker is, erg mistig. Toch genoten van het uitzicht! New Heights was het restaurant waar we in de avond zijn gaan uiteten. Prachtige locatie (op the bund) met, alweer, uitzicht op de skyline. We gingen een soort van ‘all the way’ (he pap) omdat het mijn verjaardag was dus we hadden redelijk duur gegeten. Daarna nog drankje gedaan in de rooftop bar. Toen we onze rekeningen vroegen bleek die echter al betaald te zijn? Dus wij zeiden: nee dat kan niet kloppen, het moet vast verwisseld zijn met n andere rekening. Maar nee hoor, meneer achter ons die we niet hadden gesproken had voor ons betaald. We wisten ons totaal geen houding te geven.. Wat wilde deze man van ons? De ober zei: ‘dont be shy’ dus wij stapten erop af en bedankten hem netjes waarna we hem een fijne avond wensten en wegliepen. Volledig in extase van wat er net gebeurd was stapten we de taxi in naar Perry’s, onze volgende stop. Hier hadden we een aantal Nederlandse jongens die we hadden leren kennen en natuurlijk onze Zwitserse vriend uitgenodigd. Perry is een soort studentenbar waar je goedkoop kunt eten en drinken. Een leuke afwisseling van alle dure excursies, eten en cocktails die we genuttigd hebben afgelopen dagen. De jongens hadden allemaal scooters gekocht, dus vertrokken we allemaal per scooter naar de club M18. Wat een geweldig gevoel, op de scooter door Shanghai. In M18 hadden we weer een tafel met gratis drank. Erg genoeg begint dit echt al een beetje normaal te worden.

Dag erna gingen we naar Yuyuan Gardens. Dit is een leuke Chinese wijk met oude tempels. Helaas wel erg toeristisch, maar dat mocht de pret niet drukken want the Gardens waren prachtig! Beste wat we gezien hebben tot nu toe, vind ik persoonlijk. In de avond weer met onze Nederlandse vrienden gaan eten. Er waren nu ook 2 Duitse meisjes (1 studeert in Maastricht, dus sowieso een topper) en 2 Amerikaanse jongens bij, erg leuk! Uiteraard kan de avond niet anders eindigen dan in een club... Er was international exchange students party en ook al stonden we op de gastenlijst moesten we eigenlijk 50RMB (ongeveer 6 euro) betalen. Gelukkig spreekt een van onze nieuwe Amerikaanse vrienden chinees en wist hij binnen no time, jullie raden het vast al, een tafel te regelen. De gratis drank kon natuurlijk niet achterblijven haha. Iets minder leuk feestje aangezien het erg druk was en we ook gewoon erg moe waren van al dat gefeest.... Erg he.

Vandaag ons dan eindelijk geregistreerd bij het politiebureau wat nogal meer werk kostte dan we eerst dachten, maar het is ons gelukt! We wonen nu officieel in Shanghai, we hebben een chinees nummer (+8618616501467) en hebben zeker onze weg al een beetje gevonden in deze geweldige stad. Dat we elkaar hebben maakt het wel een stuk makkelijker en dat realiseren we ons ook heel goed!

Oja en voor degene die zich afvragen of ik eigenlijk ook nog studeer: introductie begint maandag! Lessen vanaf 22 september.

Liefs, Davine

• 12 September 2014 - 16:38

Drie:

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Echt een zwaar leven daar zeg.. Geniet ervan dav!! xxx

• 12 September 2014 - 16:41

Dorien:

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Echt een zwaar leven zeg.. Geniet ervan dav!! xxx

• 12 September 2014 - 19:51

Isy:

Lieverd heel leuk om alles nog eens terug te lezen. Echt super. Het lijkt of je al veel langer weg bent. Blijf vooral heerlijk genieten, zeker totdat de studie weer begint haha. Veel liefs, love you mama

• 14 September 2014 - 13:37

Marlou Gilissen:

Allerliefste schat wat een leuk reisverslag, wat hebben jullie in dit korte tijdsbestek al veel ondernomen, gefeest en gedronken ( haha) Fijn dat je dit alles samen met Katinka kunt delen Ben blij dat het je zo goed bevalt . Geniet maar lekker van alles dat op je pad komt . Nog even en dan begint het harde werken xxx hugs & kisses , love you Marlou